måndag 16 juli 2012

Nåttarö och Visby

I Nynäshamn bunkrade vi mat, vatten och stannade två nätter. De håller på och bygger ut gästhamnen med en ny lång pir norr om den nuvarande hamnen så detta blir nog till nästa säsong en av nordens största marinor. Bra ställe tycker vi med kommunikationer, butiker, bra hamnservice anläggning och Nynäs Rökeri. Men efter en vilodag så åkte vi den korta biten över till Nåttarö och Östermarsfladen i soligt och fint väder. Vi fick plats mot land då vi kom tidigt på dagen och snabbt fylldes viken på med båtar av alla storlekar och sorter. Många ligger på svaj och tar jollen in till de fina sandstränderna. Däremot kan vi se ett trendbrott mot förra året. Få över 15 år badade i år men alla småbarn verkar ha hur skoj som helst även om vattentemperaturen låg på ca 16-17 grader.

Slö segling över Mysingen med Nåttarö i sikte

1 och 2 och 3 och..

Nåttarö Östermarsfladen

Ser kallt ut

Vi har planerat sen tidigare att åka ner mot Gotland och Visby och söndagen hade lämplig vindvinkel för att slippa kryss. Vi steg upp tidigt på morgonen och regnet vräkte ner. Vid 05:45 hade vi iallafall kastat loss och började puttra ut mot havet. Vinden kom rätt snabbt och vi hissade segel i princip direkt och fick en fin slör de första timmarna med god fart. Regnet vräkte dock ner fram till 11 tiden på förmiddagen. Vinden vred sakta mot väst enligt prognos men med mer styrka än vad vi väntat och låg som mest på 12-13 m/s. Ett rev i storen och rullat in på genuan och Ingeborg forsade fram i sjön ofta i 7,5-8 knops fart i snitt när vi gick som bäst. Sjön var dock lite gropig då den gamla dyningen från SO som byggts upp dagen tidigare låg kvar. Solen började titta fram mitt på dagen och vid 14 tiden fick vi land i sikte då vi såg norra Gotland långt fram i lä. Sakta vred det mot sydväst och vi fick skota in för att kunna hålla kurs mot Visby. Vinden avtog kortvarigt och gick ner mot 7-8 m/s men mot slutet hade vi igen 11-13 m/s men igen lite mer från väst vilket gjorde att vi återigen kunde få upp farten mot mål. Vid ca 17 tiden var vi framme vid inloppet till Visby hamn och fick ner seglen.

Regnet har gett sig och vinden friskar i

Land i sikte

Effektiv seglad tid 11 timmar och 77 sjömil så vi har hållit mycket god fart hela vägen!

Vi ligger nu vid vågbrytaren eftersom Stockholmsveckan är på kalas i den inre hamnen och fiskehamnen var full med båtar. Natten har varit orolig och sjöhävningen i hamnbassängerna besvärande. Linan till vår stora kulfender har gått rakt av i något ryck så den har vi tyvärr förlorat men annars har allt hållit ihop. Grannbåtarna har dock varit in i bryggan och det har gått av knapar och relingslister i rycken. Noterat till shoppingslistan: Två kulfendrar behövs och grövre förtöjningstampar med ryckdämpare i reserv. Nya kulfendrar finns inte i lokala båthandlarn.. det har varit strykande åtgång på allt i fenderväg senaste dagen.

Visbys bästa lunch?

Visby Ringmur

Småbåtar bakom stor vågbrytare

Idag har vi varit på promenad uppe på stan och ätit kalas god lunch på Creperiet. Kan rekommenderas! Visby är en riktigt mysig stad så vi fortsätter nog med promenaderna imorgon!