söndag 29 juli 2018

Brum Brum Borgen

Tre månader har gått sen sjösättning och vi har en varm och torr vår och sommar bakom oss. I något skede var jag orolig att båten höll på att växa fast i MSF hamnen. Att logghjulet brukar fastna när snäckor och gräs kommer hör till det normala men en dag så hade också spindelnät fått stopp på vindgivaren.

Ingen vind? Spindelnät i vindgivaren..

Måsarna har också en preferens att sitta på radaren och sköta sina utgifter så i brist på regn så var det nog en liten gödselstack där uppe när jag äntligen fick fram vatten och tvättsvamp..

Rödhamn början av Maj

Två helger i maj och juni har vi varit ute till Rödhamn och övernattat. Nu är vi hemma efter en ca 10 dagar lång tur i åländska skärgården med full besättning både skeppshund och hela damorkestern med ombord.

Sara som fyller två år i början av oktober stortrivs och håller nu på och lär sig allt om snurrebåtar, motorbåtar och segelbåtar. Det där är ju inte alltid lätt då segelbåtar också kan gå för motor vilket vi nuförtiden gör mest som oftast skall det erkännas. Med ett barns slutledningsförmåga så har Sara nu döpt Ingeborg till "Brum Brum Borgen" så det säger väl allt. Storen fick vi iallafall hissad och några slag har vi också gjort under senaste veckan.

Vädermässigt har det varit soligt och varmt och ute på Rödhamn var det 23 grader i vattnet vilket måste vara nära på rekord. Vårt regntak till sittbrunnen har återigen varit till stor nytta som solskydd och gett skugga när det varit som varmast.  I båten har det ofta varit över 30 grader redan tidigt på förmiddagen.

Semesterturen gick via Rödhamn till Möholm där vi hade träff med besättningarna på Divan och Orion. Då fick vi också lite regn på natten och dagen efter en riktig åskskur som gav 18mm på ca 10 minuter.

Skinnarskär bjöd på strålande sommarväder och varmt badvatten. Vi låg på nordost sidan välskyddade för SW vind i två nätter och körde runt med Fjant och badade.

Sommar i Bråttö utfärd med Fjant

Små och stora badar

Måndag morgon motorgång mot Degerby där vi tar ett lunchstopp på Seagrams och handlar i butiken.  Vinden tilltar och vi rullar ut genuan och länsar vidare mot Sottunga där Salteriet och deras schnitzel väntar. Välfyllt i hamnen och nu har de ny fin betongponton och skoj att se att det utvecklas i hamnen för varje gång vi besöker Sottunga. De har byggt upp ett gott rykte och många ålänningar besöker Salteriet vilket betyder att det inte är för dyrt och ganska bra.. (läs: billigt och mycket bra!)

Nästa stopp Bärö och Glada Laxen dit vi inte varit på några år och vi kör iväg tidig morgon från Sottunga och kommer fram till lunch. Gott om plats då men här behöver man ringa och meddela att man är på väg för hamnen fylls snabbt och reservering är att föredra. Utkikstornet bjuder på fantastisk utsikt i sommarkvällen. Jag glömmer igen att räkna hur många steg det är upp men tornet ska vara ca 40m över havet iallafall.

Bärö Sjöbevakningstorn

Lämnar Bärö och kör mot Mariehamn

Vi lämnar Bärö nästa morgon och kör mot Mariehamn. Många timmar motorgång i svag vind men efter ett badstopp i Ängösund så hissar vi genuan och kan sträcka över Lumparn med några slag på slutet. Framme i Mariehamn på eftermiddagen och Felicia mönstrar av och vi bunkrar upp båten för några dagar till ute på Rödhamn dit vi kör nästa morgon. Två nätter till ute på Rödhamn innan vi igår lördag avslutar denna semestertur med fin segling in till MSF.

Såhär långt har det mesta fungerat väl ombord i år. Det har varit en del säkringar som fått bytas. Bland annat till kontrollpanelen och termostaten för värmaren och också motorns säkringar till stopsolenoid och mätarpanel där det varit glappkontakt ett tag.

Volvo Penta säkringar
Nu är Ingeborg redo för några helger segling i höst. Gödselstacken på radarn är borta och både logg och vindgivare snurrar. Båten är tvättad och de värsta snäckorna är borta i vattenlinjen.

Lite diesel får vi nog tanka däremot så Brum Brum Borgen orkar några sjömil till...