torsdag 26 april 2018

Sjösatt

Lördag 21/4 sjösättning och transport av båt för motor till Mariehamn. Två veckor senare i sjön i år jämfört med 2017 men nu är våren här och isen har gått. Lyft och påmastning gick bra och de renoverade däcken till vagnen fungerar nu betydligt bättre när det är ordentligt tryck. Inför hösten ska vagnen få lite övrig upprustning; Nya gummiskydd till tassarna som ligger mot skrovet och sen ska vi försöka få en skyddslist i gummi runt kölfickan och skära bort lite onödigt stål som är i vägen när kölen ska upp och ner.

För motor till Västra hamnen och vi kom iväg halv tvåtiden på eftermiddagen. SMHI hade utlovat mycket byig vind och det visade sig att prognosen skulle stämma rätt bra. Vid Herrön och innan vi kom till Ledsund hade vi som mest upp till 20 m/s i vindbyarna från NW. Det gick ner en aning innan vi skulle genom Ledsund och norrut mot vinden. Pentan är inte gjord för att köra full fart i hög sjö och motvind och farten går fort ner till 4-5 knop. Men vid sextiden var vi förtöjda och framme, säsongen kan börja.

2 kommentarer:

  1. Hej Kristoffer! Häftig båt samt blogg du har. Bloggen har varit givande för en stragglande amatör som mig. Jag noterade att du 2014 plockade isär samt serva din Reckmann typ R2 rullprofil. Jag har en likadan och befinner mig i liknande läge förutom att jag inte har den blekaste om hur jag får isär delarna och kommersen verkar vara mer intresserade av andra sorters kunder just nu i högsäsong. Om du känner att du har tid och lust skulle jag verkligen uppskatta lite tips :) I övrigt hoppas jag du får en härlig säsong.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Beklagar att jag missat denna kommentar nu under sommaren såg den nu idag. Har det löst sig med rullen? Annars återkom så försöker jag hjälpa till!

      Radera