tisdag 8 oktober 2019

Värmarservice


Eberspächer D3LC

Värmaren ombord har under senaste året inte varit helt tillförlitlig och till slut så var det dags att börja åtgärda ett antal saker som visat sig ställa till bekymmer. Jag tror att värmaren är original från 1993 när båten byggdes. Modellen är en Eberspächer D3LC som tillverkades under de åren så gissar att den har ett antal tusen driftstimmar. Vi hade ut den på service för ca 7-8 år sen och den har i det stora hela gått ok. I grunden är det en rätt bra modell på värmare har jag förstått som är rätt okomplicerad i konstruktion så istället för att byta ut den nu så ska vi se om den inte orkar med några år till. 3.2kW värme ska den ge i toppeffekt.

Ny säkringshållare för manöverpanel. Wago smarta grejer!

Typfel för värmare är på elsidan och speciellt i uppstart så krävs mycket bra kablage då glödstiftet drar 20A. I vårt fall så visade det sig att säkringshållare och kablage till manöverpanel var dålig så det blev att göra om en del kopplingar och byta säkringshållare för att säkerställa god kontakt. Min gissning är att också pumpen går på samma säkring för den blev också piggare av fräschare eldragning och "tickar" mer distinkt. Hittade otroligt praktiska kopplingsdon från Wago som gör arbetet mycket lättare, de ser ut som små winschavlastare :-)

Dieselpumpen till värmaren är också en lite speciell konstruktion och i den sitter ett förfilter som blivit rengjort två gånger i sommar. Dieselbakterierna har spritt sig dit från tanken även om det sitter ett separat filter innan pumpen. Pumpen har också en liten backventil som jag eventuellt misstänker att jag får rengöra också framöver då det ibland verkar som bränslet rinner bak mot tanken igen när den stått länge.

Gammal glödstiftssil

Med ny el och rena filter så ville det tyvärr inte riktigt fungera ändå och då är nästa steg förbränningen i värmaren. Då är det dags att lämna över till serviceverkstad. Fixade nya packningar och framför allt en ny sk. glödstiftsil i Stockholm och Stefan på BrinkTec skruvade isär för inspektion och byte. "Silen" som sitter runt glödstiftet är till för att finfördela bränslet så att det tänder och brinner bättre. När den blir så smutsig som på bilden  så slocknar ibland värmaren och den tänder dåligt.

Med allt det bytt så skruvades värmaren åter in. Vid första testkörning så gick den inte igång och jag märkte att fläkten inte startade, ut med den igen och en snabb koll på BrinkTec bekräftade misstanken om att fläkthjulet som gick trögt låg emot höljet så motorn inte orkade dra runt den. Snabbt fixat och ikväll är den åter på plats och verkar nu gå åtminstone 15-20 minuter utan att stanna.

Jag har blivit betydligt snabbare på att skruva på svåråtkomliga ställen längst bak i båten för inte en enda del till värmaren sitter lättåtkomligt. Nu får vi se hur den går framöver hoppas vi får några år till ur den. Sen är det nog dags att med ålderns rätt pensionera den och byta ut till en nyare generation, speciellt ifall fläktmotor, pumpar och annat börjar krångla för delarna är väldigt dyra som reservdel.

En bra sida på nätet för mer info om värmare och felsökning finns här: https://www.letonkinoisvarnish.co.uk/eberspacher_intro_1.html



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar