onsdag 7 augusti 2019

Mot Mumindalen..

Min bästa vän i MSF hamnen

Inför båtsemester så startar ett till synes oändligt logistikarbete med att bära ner packning och förbereda båt. Tankar, kyl och stuvutrymmen fylls snabbt till bristningsgränsen. I år har detta underlättats fantastiskt då MSF skaffat en ordentlig vagn för att köra ut packning på bryggan. Tack för det!

Möholm i väntan på regn och blåst

Lördag kväll var vi så redo att kasta loss och vi började i sedvanlig ordning med ett stop på Rödhamn. Efter det ut till Skinnarskär och vidare till Möholm för att vänta ut lite osäkrare väder med hård vind och regn. Generellt började semestern med rätt kallt väder, regn och dåligt med vind. Salteriet i Sottunga hör till våra årliga stop och vi fick köra maskin hela vägen dit från Bråttö. Stekt torsk och schnitzel lika gott som vanligt!

Österut över Skiftet

Från Sottunga vidare mot Nagu och då fick vi fin segling hela vägen över Skiftet i nordlig vind. Solen sken men det var kallt så mössa och fullt seglarställ på ute i sittbrunnen. När vi kommer över Skiftet så dör vinden tvärt och det blir återigen motorkörande hela vägen till Nagu. Värmen kommer tillbaks och vi får några fina varma dagar i Nagu och det känns som att sommaren äntligen börjat. Mumindalen besöker vi med buss från Nagu istället för att ta båt in till Åbo hamn som var ursprungliga planen och på så vis sparar vi två dagar rätt tråkig motorkörning över Erstan och trängsel inne i Åbo gästhamn. Skärgårdsbussen från Nagu tar ca 90 minuter och fungerar väldigt smidigt.

Vi vänder åter västerut och mot Åland och under kommande dagar så får vi varmare väder men tyvärr dåligt med vind så vi får köra maskin i stort sett hela vägen till Degerby. Vi stannar på Jungfruskär och får årets första fina sol och bad dag med varmt och rent vatten att bada i. Tyvärr träffar vi också på ett riktigt rötägg till hamngäst som trots att hamnen fyller upp vägrar lägga ut ett ankare utan ligger med sidan till och tar upp 5-6 båtplatser på den lilla gästbryggan.

Efter Jungfruskär kör vi maskin till Degerby via Embarsundsleden och får handla i butiken. Sen får vi en riktigt fin seglingsdag till Rödhamn i W - SW vind 10-12 m/s och vi kan äntligen lufta ur segel och båt ordentligt. Rev i både stor och genua men vi gör god fart och de segelbåtar som kämpar med motor mot vind och sjö blir långt efter.

Felicia mönstrar av i Mariehamn och vi åker hem med tvätt och tar en ordentlig dusch, handlar och tankar upp båten igen för några dagar till på sjön. Istället för att sova i MSF hamnen där det är bra kalas på sommarnätterna så åker vi sent på kvällen ut till Seglarnästet där vi har den lilla ön för oss själva. Morgonen efter vid 9 så kör vi genom Lemströms kanal och styr norrut mot Vårdö Vargata i strålande sommarväder och det börjar bli ordentligt varmt.

Sommarmorgon på Lumparn
Vargata hamnen har sen vi besökte den senast fått fina toaletter och duschar och fler bryggplatser. Vi ligger här en natt och åker och hälsar på släkt och vänner på Vibberholm över dagen.

Vargata gästhamn

Vi bestämmer oss för att stanna kvar på Töftö och ligga på svaj utanför sommarstugan en natt till. Gummijollen blåser vi upp och Sara övar på att ro med viss framgång. Nu är det riktig högsommarvärme och vi har långt över 30 grader i båten dagtid och vattnet är varmt och skönt att bada i säkert 22-23 grader.

Töftö

Vi fortsätter dagen efter söderut via Ängösund mot Rödhamn och får segla nästan hela vägen i svag N-NO vind men vi får skön skugga bakom rigg och segel nästan hela dagen. Innan Ledsund dör vinden och vi blir invaderade av tusentals knott. Dagen efter på Rödhamn registreras den varmaste dagen på Åland sen man började med mätningar med en toppnotering på 31,6 grader. Algläget på Rödhamn inte helt bra så vi åker runt med snurrebåt för att hitta lämplig plats för att kunna bada. På kvällen hade vi 28 grader inne i båten vid 23:20 vilket nog måste vara rekord. Prognosen för kommande vecka utlovade dock stort väderomslag och en halvering av temperaturen på ungefär ett dygn så vi åker in till Mariehamn och avslutar sommarens semestersegling.