söndag 6 augusti 2017

Strömmens vägar..

Semesterstart med planerade cirka två veckor segling blev snabbt avbrutet efter två dagar när laddningsbekymmer uppdagades på elcentralen.

Vid motorgång fick vi ingen laddning till servicebanken och vi gick in till Möholm för att felsöka. Inget uppenbart fel hittades direkt men vid kontroll av spänning på startbanken laddade den med ca 17V, dvs allt för högt och farligt mycket för diverse elektronik ombord. Som tur var gick den spänningen aldrig ut på service sidan.

Efter inrådan från lokal expertis fick vi generatorn urkopplad så att den inte startade laddning (koppla ur D+) och vi vänder åter in mot Mariehamn. Regulatorn slut var diagnosen i det skedet eftersom den laddade så hög spänning. Delar fanns inte på hyllan hemma i Mariehamn så vi flyttar iland och byter båtliv mot stugliv.

Volvo Penta / Valeo Rhone 50A generator

Ny generator beställs då vi tänkte att eftersom generatorn ändå är original så lika bra att byta. Leveransen försenad och till slut får vi reda på att den var slut men att en 70A generator skulle passa. Vilket den inte gjorde vid försök till montering. Noteras till framtida utbyten av generator. Viktigt att kablage sitter exakt som på gamla generatorn annars passar den inte och att dimensioner på bultar är exakt samma annars måste kablar pressas om. På 2003 Volvo Penta med sötvattenkylning finns inte heller någon justeringsmöjlighet på bultarna för att sätta fast generatorn, de måste ha exakt samma cc mått som den gamla. Så det går inte att bara ta något liknande från hyllan. Dessutom måste den ha spänningsavkänning till regulatorn samt inte ladda mer än 70A pga begränsingar i isolatorn.

Då börjar vår hjälte på Kalmers rota i de gamla lagren och mycket riktigt hittade han en regulator som gick att byta på gamla generatorn, den hade fel lagerkod och hittades därför inte veckan innan. Snabbt var den bytt och generatorn testkörd. Allt ok.

Ner i båten och skruva dit den gamla generatorn vilket gick snabbt. Ny rem på samma gång. Startar upp maskin och samma fel som tidigare, dvs hög spänning på startbanken. Åter till felsökning.

Nu visar det sig att en riktig elexpert från Österbotten som jobbat på Nautor och släkting ritat elsystemet i 36an var i Mariehamn så lite oblygt frågar jag om hjälp. Efter någon timmes mätande och sökande i båten hittar vi den skyldige. Skiljedioderna/batteri isolatorn som separerar service och start banken släppte inte igenom någon ström vilket gjorde att spänningen istället steg väldigt högt.

Vi såg i elschemat att den skulle finnas ombord men jag har inte sett någon sådan under alla dessa år så vi tvekade faktiskt i ett skede om den alls var monterad eller något ändrat sen fabrik. Enda stället som återstod var bakom elcentralen bakom navigationsbordet och visst var den monterad där lite sådär lagom svåråtkomlig med stora klumpiga händer.

Batteri isolator

SVB i Tyskland hade en likadan på lager för 70A generator max och så fick vi beställa in en ny därifrån och lite andra smådelar på samma gång.

Tre veckor efter haveriet upptäcktes så var allt åter i funktion ombord med ny isolator monterad och generator som fått ny regulator vilket sannolikt inte behövdes. Lärt mig mycket om elsystemet ombord och hur en generator fungerar på köpet men semesterseglingen blev kort.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar