söndag 14 augusti 2016

Semesterstart

Sommar i ytterskärgård
Tre veckor semester var sedan länge planerat denna sommar. Aningen kortare än tidigare år och vi har inte förutom Nautors event i Åbo planerat några längre seglatser.

Första veckan blev det ett lugnt tempo med flera dagar ute på Skinnarskär och Rödhamn varvat med några turer in till Mariehamn för besättningsbyten och bunkring. Lördagen seglade vi ut till Skinnarskär i fin tilltagande sydvästlig vind och förtöjde denna gång på nordöstra sidan där den höga ön ger bra skydd för vindar mellan syd och väst. Låg kvar två nätter och körde runt med jollen Helge och promenader med Ophelia. Kall och blåsig start på semestern då vattnet var endast 15 grader så morgon och kvällsdopp blev inte långvariga. Värmare körde vi också då det var 16 grader i båten en morgon.

Ophelia spanar

Skinnarskär

Vi körde maskin till Rödhamn, lite över en timmes motorgång så vi fick laddning. När fendrar och stävstege hänger ute hela vägen så ville inte andra seglare hälsa på oss. Kapten har blivit bekväm och lat med åren, det ska erkännas så vi får nog skärpa oss lite framöver..

Varje semester skall det skruvas och städas lite och så även denna gång. Dags för den årliga packningsöversynen (topp packingen för spolning/töming) i toaletten som alltid strular och behöver bytas. Check, alla glada ombord igen.

Beslaget för att öppna ankarboxen också bytt då det gamla gick sönder av slitage. Grundlig städning och inventering av förråden och "bra att ha" lagren i akterhytten samt salongen på babords sida. Det samlas damm och skräp snabbt när båten används.

Nystädad hytt

Kvällen på Rödhamn strålande solig och fin och hamnen välfylld med besökare då det är högsäsong. Många båtar får ligga för ankar som kommer in sent och inte hittar plats vid bryggorna men det finns undantag. Vid 10 tiden på kvällen så kommer en liten söt träbåt inseglande. En äldre herreman som seglar ensam tar lugnt ner segel och beslår dem till allas förtjusning i hamnen. Ingen stress. Båten ser väldigt fin ut och är uppdaterad med nya fina segel. När detta är klart tänker jag för mig själv att i den där borde man nog ha en liten elmotor. Naturligtvis var det så och två minuter senare så vispar den igång ljudlöst och den lilla båten hittar enkelt en bra plats längst in där ingen annan ryms och det är lite grunt.

Eldriven pärla

Tisdag kväll åker vi in till Mariehamn och övernattar i båten. Onsdag besök hos barnmorskan och inspektion av Kuling i magen och bunkring och så kommer Felicia med för årets semestersegling. På eftermiddagen seglar vi igen ut till Skinnarskär denna gång i tilltagande nordlig vind. Södra sidan ger bäst lä för nordan och vi får en solig och varm kväll när vi kommer fram.

Utforskning av Skinnarskär med tillhörande små öar påbörjas dagen efter med Felicia. Jollen Helge laddad med fika (Ballerina kakor Felicias favorit) och plastsäckar för vi har bestämt att vi skall samla upp skräp som drivit iland under åren. Vi fyller snabbt två säckar med bland annat gamla plastflaskor, skor och tofflor, rep och presenningsbitar. Vi hann städa upp på de små öarna samt en del av södra och östra stranden på Skinnarskär. Skojigt sätt att upptäcka stränder och samtidigt göra lite nytta.

Städpatrull på en av småöarna

Besök från Geta dagen efter med Felicias kusiner och spiggfisket med håv är snabbt igång. Nu har värmen börjat komma ordentligt och även om det är lite mulet så är det varmt och skönt.

Utforskar stränder

Snabb skärgårdsracer

Ophelia söker skugga och håller utsikt över flocken

Havsörn ser vi flera gånger per dag

Efter att vi grillat middag så åker Geta gänget norrut och vi packar ihop och kör maskin in till Mariehamn där vi förtöjer vid 10 tiden på kvällen i proppfull gästhamn (vår plats var denna gång ledig noga bevakad av grannbåtar och hamnvakter). Lördag så är det återigen dags för bunkring i Mariehamn och vi tömmer också båten på gummijolle, snurra, ankarkätting och en del annat inför Swan regattan i Åbo. Farfar Kurt mönstrar på och vi åker ut till Rödhamn på eftermiddagen för att möta upp våra eskadervänner från Sverige dagen efter.