söndag 26 augusti 2012

Forneldarnas natt på Möholm

Efter en helg iland då Felicia hade födelsekalas så kom vi återigen ut på sjön. Första stopp Rödhamn på fredakväll efter ca 1 timme segling och lika mycket motorkörande då vinden dog ut. Målet var Möholm men vi orkade inte så långt och kräftorna som var nyinköpta blev en för stor frestelse för delar av besättningen.

Lördag morgon körde vi så sista biten ut till Möholm. Lite lata var vi nog då det blåste 4-5 m/s ostligt men vi var iallafall framme snabbare än om vi seglat. Efter lite lunchmat så åkte vi via Klobbonskär och drack kaffe hos goda vännerna Gustafssons och tillsammans åkte vi sen med den lilla Bustern som finns på Möholm ut på upptäcksfärd i Bråttö vattnen söder om Föglö. Mycket stenar, smågrynnor och fina holmar och vädret var kalasfint.

Föglö skärgård

Den här gången gick vi in till den lite grundare hamnen på Möholm och förtöjde på yttersta ändan av flytbryggan. Vattenståndet aningen över normalvatten och lugnt och fint väder så vi tänkte att nu ska vi pröva och ta oss in. Det gick bra utan bottenkänningar, och vi kom också ut på söndagen utan problem men det är nog inte mer än kanske 10 max 20 cm under kölen.

Möholm

Efter vår exkursion bland kobbar och skär så blev det grillning och trevlig samvaro med övriga båtar. Ophelia hittade kompis, pudeln Alfa, medan vi andra åt, drack och pratade sommarminnen.

Ophelia och Alfa

Stamgäster på Möholm

Gamla räddningskryssaren Hans Helenius

Forneldarnas natt firade vi med en stor brasa uppe på berget vid grillplatsen och kunde njuta av en mycket vacker augustikväll med månsken och klar stjärnhimmel. Mer om Forneldarnas natt på http://www.sydkusten.fi/projekt/forneldar/ .