lördag 6 juli 2013

ÅFOR 2013

Några dagar har gått sedan varvet runt Gotland och vi är hemma på Åland igen. Ute på Rödhamn för att vara mer exakt och båten är igen i "semestermode".

Så hur gick ÅFOR? Resultatmässigt finns kompletta resultatlistor på KSSS hemsidor:

http://www.ksss.se/Documents/AFOR2013/Total-SRS.pdf

Ingeborg blev 124 av 174 båtar som slutförde totalt baserat på SRS handikappsystem där både båtar med full besättning och doublehanded är räknade. I vår klass SRS DH B blev vi 14 av 21 båtar.

Mer än nöjda med det resultatet då målsättningen var att ta sig runt och ha skoj och få segla ordentligt några dygn. Det är många mycket duktiga besättningar med i ÅFOR och båtar som är väldigt välutrustade med segel och kappseglingskunskap.

Seglad tid blev från söndag 30/6 till onsdag 3/7 15:21 så 75 timmar och 21 minuter. Totalt 382 NM.

Lite mer om vad vi upplevde ute på banan under dessa dagar försöker jag summera nedan.

Start - Sandhamn

Vi fick en bra start och kom iväg rätt ok i den svaga vinden. Efter ett tag började dock den svaga vinden ta ut sin rätt och vi blev omseglade av snabbare båtar som startade efter vår startgrupp. Det var kryss i princip hela vägen från start inne vid Skeppsholmen till Sandhamn och vi hade dåligt med vind. Gaten ute vid Sandhamn passerade vi vid 01:22 så de första ca 40 NM tog oss lång tid. Kryss i svag vind har varit knepigt för oss tidigare och även denna gång då vi inte har helt lämpliga segel för detta. Vi klarade det ändå ok och körde även spinnaker en kort bit genom Oxdjupet.

Tangosailing har bilder och film från starten.

YouTube Startgrupp 7


Snart start

Iväg med bra fart

Bra position i fältet

Lätt kryss ut mot Sandhamn

Spinnaker genom Oxdjupet

Swan 391 Vinga seglar om oss

Stilla kväll med Refanut bakom oss

Sandhamn till Hoburgen

Vi fick efter Sandhamn bättre vind omkring SW och en snabb tur ut till Almagrundet som vi rundade 03:00. Sen dog vinden sakta ut och kryssen ner söderut gick långsamt. Vi höll en västligare väg då det utlovades SW senare under eftermiddagen/kvällen.

När vi passerar i höjd med Gotska Sandön börjar det bli stabilare vind och den ökar upp till ca 8 m/s och vi rullar in en aning på genuan. Den vrider senare och det bildas en besvärlig korssjö och det är en gropig sista bit ner mot rundningen i Visby. Vi får ända lite sömn fast Ingeborg stångar sig igenom sjö rätt framifrån och ibland åker vi ner i vågorna med ett brak och styrningen är besvärlig men vi tar oss framåt. Vi får sedan ett vrid mot SW-W och sträcker med lite släppta skot mot Visby sista biten i god fart. Rundar Visby tidigt på morgonen och ställer in oss på fortsatt kryss mot Hoburgen. Det visar sig dock att det kommer att vrida en aning till så att vi kan sträcka hela vägen ner och resan blir snabb ner till Hoburgen. Vi passerar Hoburgen 13:28 den 2/7 så det har tagit oss över två dygn ner från Stockholm.

Dåligt med vind på väg mot Visby

Precis rundat vid Visby
Någon av Karlsöarna i lä

Hoburgen - Sandhamn

Vi sätter spinnaker efter Hoburgen och kör någon timme. Sen tar vi ner och spirar ut genuan och äter rådjursgryta innan vi gippar och sätter spinnaker igen och tar sikte mot Östergarn. Nu har vi bra med vind och den är ibland uppe i 8-10 m/s i byarna omkring S - SW. Gippar är för övrigt lite besvärligt för oss när vi är två med arrangemanget för dippgipp som inte är speciellt shorthanded vänligt. Vi får ta ner och koppla om för att få till det på ett säkert sätt.

Efter Östergarn blir det kväll och natt och vi fortsätter upp mot Fårö i fin spinnakergång. Toppfarter på över 10 knop och fin medsjö. Vi får ta ner spinnakern när vi kommer till Fårö för att komma upp till Salvorev och lyckas efter lite mankemang få ner allt.

Salvorev till Gotska Sandön i halvvind och när vi passerar Gotska Sandön klockan 06:15 åker spinnakern åter upp. Lite svagare vind och vi ställer in oss på en lång dag upp till Almagrundet men vinden tar sig snart och vi får stabil gång hela vägen upp till Almagrundet som vi rundar 13:55 i strålande solsken och sommarvärme. Nu börjar vi dock känna av trötthet och försöker vila under dagen.

Spinnakernedtagning vid Almagrundet och vi får sen halvvind/slörbog in till mål. Där tappar vi nog lite mot andra båtar och tycker inte att vi har tillräcklig fart. Målgång 15:21 och så var det över.



Bra fart mot Östergarn

Strålande sommar och fin vind Almagrundet föröver

Efter målgång får blir vi utlovade gulaschsoppa utanför Race Office men det finns ingen soppa. Duscharna är iskalla så här får nog KSSS ta och skärpa sig för det finns varmvattenberedare att köpa in för att dimensionera rätt kapacitet..

Middag på Sandhamns Värdshus och sen en promenad på bryggorna för att kika på båtar. Efter det sömn.

Välpackat i hamen på Sandhamn

Esimit 100fot långt smalt högt spjut
För att summera så har allt gått bra och vi tog oss runt med gott resultat. Båten har fungerat ypperligt och vi har lyckats sova och äta tillräckligt. Naturligtvis finns det många saker man kan förbättra men i det stora hela får vi vara mycket nöjda med äventyret.

Tack till besättningen Kurt och alla andra som hjälpt till med förberedelser.

8 kommentarer:

  1. Kul att Tangosailing är känt även utanför Sverige.
    Trevlig läsning för övrigt. Jag har följt er hemsida sedan i våras.

    /Niklas
    Tangosailing.nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Niklas!

      Tack Tangosailing hade utmärkt rapportering visade det sig när vi kom iland så tack för din insats och de fina bilderna.

      Hälsningar,
      Kristoffer

      Radera
  2. Hej,

    Tack för en fin blogg! Vill du dela med dig av dina erfarenheter ang. DH på ÅFOR? Vad fungerade, vad var jobbigt, vad måste beaktas på båten?

    mvh,
    niklas / syviima.blogspot.fi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Niklas,

      Det är rätt mycket förberedande med utrustning och båt inför ÅFOR även om vi har Ingeborg besiktigad i högsta klass i Finland. Det finns några blogginlägg tidigare som går igenom en del av vad vi gjort.

      Intrycket är ändå att det mesta fungerade riktigt bra. Vi fick äta och sova tillräckligt. Båten kunde ha drivits hårdare vid flera tillfällen men vi sparade på krutet och satsade på att orka i mål.

      En av de saker som vi inte är bra på är speciellt spinnakergippar på två personer då den måste dippgippas. Mer övning skulle säkert behövas här speciellt om det blåser mer. Spinnakergång gick däremot generellt sett bra.

      Vi saknar en bra genua för lättvindskryss och segelgarderoben är gammal (10 år +)

      Finns mer att göra på instrumentering och optimering av väderanalyser. Datorbaserad navigation med exempelvis Expedition vore nästa steg.

      Vi plockade ut många hundra kilo tillbehör och säkert går det att lätta båten en hel del till om man plockar lite mer..

      Autopiloten fick en komplettering förra vintern med gyro. Otroligt mycket bättre på att styra och helt klart rekommenderat. Till nästa år kunde man också ha en fjärrkontroll.

      Mat fungerade bra, vi hade förberett ordentligt med mat och kompletterade även med kostpulver och resorb. Frystorkat ibland men också rådjursgryta med ris.

      Sov gjorde vi regelbundet och det fungerade också fint i sjökojerna i salongen efter att ha bytt ut lädersoffan mot en vanlig madrass. Det är också bra förvaring för segel och kläder under gång.

      Kan egentligen inte säga att något var jobbigt, däremot tar hela projektet en ansenlig tid att förbereda och genomföra med transportseglingar.

      Det var några korta tankar kring det hela nu gissar att vi hinner analysera mer i vinter!

      Hälsningar,
      Kristoffer


      Radera
  3. Tackar för svaret, hoppas du orkar spekulera på vintern mera! Tänker ni delta nästa år igen?
    Håller definitivt med på autopiloten, vi har en gammal opålitlig och den gör nog shorthandedseglandet jobbigare, så kanske dags att uppdatera. Gammal segelgarderob är inte nödvändigtvis lika med dålig; vi vann LYS-klassen i Hoglandracet 2010 med segel från 1971 (med en Swan 36) :)
    Väderanalyser är nog en viktig punkt som man måste sätta tankar på. Å andra sidan vill jag inte sätta för mycket datorisering in i det hela. En av de skojiga aspekterna i planerandet är ju just de egna analyserna av diverse prognoser och att försöka hitta den vettigaste rutten när man känner båtens prestanda. Men nog vinner man säkert mycket på datoriserad navigation i långa loppet.
    mvh,
    niklas / syviima.blogspot.fi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte tagit något beslut kring deltagande nästa sommar. Trevligt projekt men det tar mycket tid av värdefull semester och infaller också i en rätt intensiv arbetsperiod för mig precis innan semestern.

      Radera
  4. Hej Kristoffer,

    Har du intresse att segla Espoo-Suursaari Race Doublehand ifall vi får igång en klass? Jobbar på det.
    Mvh

    Bebbe Nilsson - s/y Lilyan, FIN-11361, HP1030

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Tror inte det blir aktuellt för oss i år det är för dåligt med tid och ledighet under sommaren dessvärre.

      Hälsningar,
      Kristoffer

      Radera